Miejsca, które warto odwiedzić, nie tylko z Transformersami
Region, w którym żyjemy, posiada wiele atrakcyjnych miejsc, które warto odwiedzić. Dla każdego znajdzie się coś ciekawego.
Uczniowie klasy 2c LO przekonali się o tym w czasie kolejnych wyjazdów z Transformersami.
Osoby zainteresowane historią regionu, zabytkami techniki górniczej oraz dawnym życiem codziennym górników, koniecznie powinny odwiedzić zabytkowa dzielnicę Katowic – Nikiszowiec.
Nas zadziwił „wyjątkowy” charakter osiedla mieszkalnego, które powstało już na początku XX wieku. Od momentu projektowania dedykowane rodzinom górniczym, okazało się być bardzo nowoczesne i starannie zaplanowane. Właściciele kopalni „Giesche” pomyśleli o wszystkim, co ułatwiało codzienne funkcjonowanie ich pracownikom.
Zobaczyliśmy plan dzielnicy, który był dostosowywany do zmieniających się potrzeb mieszkańców. Mieli oni do dyspozycji miejsca spotkań i zabaw, urząd pocztowy, dwie szkoły, przedszkole, bibliotekę, łaźnie miejską oraz sklepy i restauracje. A w centrum znajdował się kościół p. w. św. Anny.
Wszystkie domy posiadały elementy ozdobne świadczące o profesji mieszkańców oraz charakterystyczne czerwone róże. Budowano je tak, aby do mieszkań wpadało jak najwięcej światła.
Jednym słowem, godna podziwu dbałość o ówczesnych pracowników.
W czasie zwiedzania spróbowaliśmy i możemy polecić pyszne drożdżówki i typowo śląskie dania
w tamtejszych „jadłodajniach”.
Jeśli ktoś woli kontakt z naturą, to powinien odwiedzić zespół przyrodniczo-krajobrazowy Żabie Doły, który znajduje się u styku granic trzech dużych, śląskich miast: Bytomia, Chorzowa i Piekar Śląskich.
Przy pięknej słonecznej pogodzie znaleźliśmy tam sporo cienia, świeżego leśnego powietrza oraz liczne gatunki roślin i owadów charakterystycznych dla torfowisk. Wiele z nich znajduje się pod ochroną. Między innymi udało nam się zobaczyć mięsożerną roślinę kufel, która zjadając pędraki pozyskuje azot w środowisku ubogim w ten pierwiastek. Obserwowaliśmy krzaki żurawiny w ich naturalnym środowisku i poznaliśmy roślinę bagno pospolite, którą dawniej używano do odstraszania moli odzieżowych.
Woń i smak niektórych roślin mogliśmy nawet sprawdzić organoleptycznie.
Największą atrakcją były oczywiście głośno rechoczące żaby, które w tym czasie poszukiwały swoich partnerów.
Dowiedzieliśmy się jak zbudowane jest bagno i torfowisko i jakie posiada zalety.
Wiedzę tą naukowcy Wydziału Przyrodniczego Uniwersytetu Śląskiego postanowili wykorzystać do łagodzenia skutków miejskiej „betonozy”. Mieliśmy okazję zwiedzić w Katowicach miejsca, gdzie funkcjonują tzw. zielone dachy.
Poznaliśmy w mikroskali ich konstrukcję oraz działanie.
Systemy zielonych dachów posiadają już najnowocześniejsze wieżowce budowane w centrum Katowic.
Ich celem jest gromadzenie wody deszczowej oraz chłodzenie w upalne dni i zatrzymywanie ciepła w zimne.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć. 🙂
Transformersi z Prusa znowu w drodze
Górny Śląsk od lat uważany był za najbardziej zanieczyszczony rejon Polski.
Szybki rozwój przemysłu i jednoczesny brak dbałości o środowisko przyrodnicze sprawiły, że krajobraz miejsca, w którym żyjemy, był naznaczony szarymi budynkami fabryk, kopalni, elektrowni oraz dymiącymi kominami. W ich pobliżu znajdowały się niebezpieczne pylące hałdy lub ogromne dziury w ziemi, z których wydobywano minerały.
Mieszkańcy Śląska i Zagłębia mogli przyzwyczaić się do krajobrazu, ale nie do chorób, które wynikały z zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody.
Zmiany w strukturze przemysłu oraz badania i działania podejmowane przez pracowników wyższych uczelni sprawiły, że sytuacja ulega ciągłej poprawie.
Hałdy zaczyna porastać zieleń, zagłębienia po piaskowniach wypełnia się wodą, a opuszczone budynki poprzemysłowe stają się miejscami kultury.
Uczniowie profilu biologiczno –chemicznego naszego liceum, mieli okazję zaobserwować te zmiany bezpośrednio w terenie oraz poznać miejsca i metody pracy naukowców.
Widzieliśmy składowiska poflotacyjne, pohutnicze i zalewiska pogórnicze oraz hałdę Saturn. Poznaliśmy genezę Pustyni Błędowskiej. Zwiedziliśmy Muzeum Kopalni Wiedzy o Cynku w Bukownie oraz Galerię Sztuki Współczesnej Elektrownia w Czeladzi.
Zachwycił nas widok naszego miasta, jaki ukazał się, ze Stacji Czytania Krajobrazu, znajdującej się na najwyższym piętrze Wydziału Nauk Przyrodniczych (88 m), popularnej Żylety.
Pracowaliśmy w Sali komputerowej WNP omawiając miejskie wyspy ciepła.
„Transformersi w szkołach – edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”
„Transformersi”, to pierwszy całościowy projekt edukacyjny Uniwersytetu Śląskiego poświęcony transformacji energetycznej i zmianom klimatycznym. Klasa 2c LO, uczestnicząca w kolejnej edycji projektu, tym razem wyjechała w plener z prowadzącą dr hab. Iwoną Jelonek, prof. UŚ.
Zajęcia terenowe obejmowały dwa tematy:
- Najnowsze trendy w rewitalizacji i rekultywacji regionów dotkniętych skutkami długotrwałej
działalności przemysłu ciężkiego.
oraz
- Biomasa i odnawialne źródła energii (OZE).
Zwiedziliśmy zrekultywowaną hałdę pogórniczą i pohutniczą w Jaworznie – „Park Angielski” oraz Arboretum
na Gródku w Jaworznie.
Przeszliśmy przez Planty Jaworznickie, poznając historię tego miejsca po byłej kopalni Jaworzno, do Centrum Pozyskiwania Energii z Biomasy, gdzie przedstawiono nam min. wytwarzanie pelletów z biomasy zielnej, jak działa instalacja wodorowa, magazyny energii. Dowiedzieliśmy się, jak w niedalekiej przyszłości może wyglądać ekologiczny dom.
Pogoda dopisała. Wiosenna zieleń i kwiaty sprawiły, że czuliśmy się, jak na wakacjach.
Trudno było uwierzyć, że te tereny były kiedyś szare, brudne i niebezpieczne dla mieszkańców tego regionu.
Obecnie przyciągają pięknem przyrody i atrakcjami turystycznymi dedykowanymi całym rodzinom.
Warsztaty terenowe „Transformersi”. 16-05-2024


harmonogram II edycja listopad
DRUGA EDYCJA „TRANSFORMERSÓW” W NASZEJ SZKOLE
Uczniowie klas drugich naszego liceum ponownie uczestniczą w warsztatach i wyjazdach terenowych w ramach projektu „Transformersi w szkołach. Edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”. Na początku września uczniowie mieli możliwość eksplorować Dolinę Żabnika w Jaworznie, uczestniczyć w zajęciach na zwałowisku kopalni „Murcki” oraz podziwiać zielone dachy w Katowicach. Na kolejnym wyjeździe uczniowie brali udział w zajęciach laboratoryjnych i terenowych dotyczących sukcesji roślin, a następnie dowiedzieli się jak na przestrzeni lat zmieniała się rzeka Rawa w Katowicach. Była to również okazja do spaceru po mieście i obejrzenia rzeki w różnych miejscach. Na ostatnim wrześniowym wyjeździe uczniowie spędzili czas na zrekultywowanej hałdzie w Jaworznie oraz odkrywali piękno natury w jaworznickim Arboretum.
„TRANSFORMERSI W SZKOŁACH”
W październiku uczniowie klas 2b i 2f liceum kontynuowali odkrywanie dziedzictwa kulturowego naszego regionu i planów zielonej transformacji w ramach projektu „Transformersi w szkołach. Edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”. W trakcie kolejnych warsztatów terenowych uczniowie mieli możliwość przeprowadzania badań chemicznych na hałdzie w Rudzie Śląskiej, odwiedzić Stację Czytania Krajobrazu na Wydziale Nauk Przyrodniczych UŚ w Sosnowcu, Elektrownię Cechownię Saturn w Czeladzi oraz tereny i zabudowania Huty Utehmann w Szopienicach. Uczniowie odwiedzili również dzielnicę Nikiszowiec w Katowicach, gdzie mogli podziwiać unikatowe zabytki architektury przemysłowej. Uczniowie uczestniczyli także w warsztatach dotyczących biomasy i alternatywnych źródeł energii.
Gala II edycji projektu „Transformersi w szkołach – Edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”
12 lutego 2024r. na Wydziale Nauk Humanistycznych w Katowicach miała miejsce gala zamykająca drugą edycję projektu „Transformersi w szkołach – Edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”.
„Transformersi” to projekt edukacyjny Uniwersytetu Śląskiego (Wydziału Nauk Przyrodniczych i Wydziału Humanistycznego) poświęcony transformacji energetycznej i zmianom klimatycznym, w którym bierze udział ponad tysiąc uczniów szkół ponadpodstawowych m.in. z Katowic, Sosnowca, Rybnika, Rudy Śląskiej, Mysłowic, Knurowa i Wodzisławia Śląskiego.
W czasie gali wykłady wygłosili eksperci w dziedzinie transformacji, zostały ogłoszone wyniki konkursów związanych z projektem, oraz wystąpił zespół muzyczny IMPERATYW z I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Mysłowicach.
Formularz klauzuli informacyjnej IZ FESL 2021-2027
Formularz klauzuli informacyjnej UŚ
Zgoda rodzica/opiekuna prawnego
Zarządzenie 20_2024 – regulamin