Transformersi

Drodzy Uczniowie!
Do 14.01.2025 r. trwa rekrutacja do III edycji projektu:  „Transformersi w szkołach – Edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie” realizowanego przez Uniwersytet Śląski w Katowicach .
Szkolny koordynator projektu Beata Przybyła
 

 

Miejsca, które warto odwiedzić, nie tylko z Transformersami

 

     Region, w którym żyjemy, posiada wiele atrakcyjnych miejsc, które warto odwiedzić.  Dla każdego znajdzie się coś ciekawego. 

     Uczniowie klasy 2c LO przekonali się o tym w czasie kolejnych wyjazdów z Transformersami.

 

     Osoby zainteresowane historią regionu, zabytkami techniki górniczej oraz dawnym życiem codziennym górników, koniecznie powinny odwiedzić zabytkowa dzielnicę Katowic – Nikiszowiec.

    Nas zadziwił „wyjątkowy” charakter osiedla mieszkalnego, które powstało już na początku XX wieku. Od momentu projektowania dedykowane rodzinom górniczym, okazało się być bardzo nowoczesne i starannie zaplanowane. Właściciele kopalni „Giesche”  pomyśleli o wszystkim, co ułatwiało codzienne funkcjonowanie ich pracownikom. 

   Zobaczyliśmy plan dzielnicy, który był dostosowywany do zmieniających się potrzeb mieszkańców. Mieli oni do dyspozycji miejsca spotkań i zabaw, urząd pocztowy, dwie szkoły, przedszkole, bibliotekę, łaźnie miejską oraz sklepy i restauracje. A w centrum znajdował się kościół p. w. św. Anny. 

   Wszystkie domy posiadały elementy ozdobne świadczące o profesji mieszkańców oraz charakterystyczne czerwone  róże. Budowano je tak, aby do mieszkań wpadało jak najwięcej światła.       

Jednym słowem, godna podziwu dbałość o ówczesnych pracowników.

   W czasie zwiedzania spróbowaliśmy i możemy polecić pyszne drożdżówki  i typowo śląskie dania

w tamtejszych „jadłodajniach”.

 

   Jeśli ktoś woli kontakt z naturą, to powinien odwiedzić zespół przyrodniczo-krajobrazowy Żabie Doły, który znajduje się u styku granic trzech dużych, śląskich miast: Bytomia, Chorzowa i Piekar Śląskich.

   Przy pięknej słonecznej pogodzie znaleźliśmy tam sporo cienia, świeżego leśnego powietrza oraz liczne gatunki roślin i owadów charakterystycznych dla torfowisk. Wiele z nich znajduje się pod ochroną. Między innymi udało nam się zobaczyć mięsożerną roślinę kufel, która zjadając pędraki pozyskuje azot w środowisku ubogim w ten pierwiastek.  Obserwowaliśmy krzaki żurawiny w ich naturalnym środowisku i poznaliśmy roślinę bagno pospolite, którą dawniej używano do odstraszania moli odzieżowych.

   Woń i smak niektórych roślin mogliśmy nawet sprawdzić organoleptycznie.

    Największą atrakcją były oczywiście głośno rechoczące żaby, które w tym czasie poszukiwały swoich partnerów.

    Dowiedzieliśmy się jak zbudowane jest bagno i  torfowisko i jakie posiada zalety.

Wiedzę tą naukowcy Wydziału Przyrodniczego Uniwersytetu Śląskiego postanowili wykorzystać do łagodzenia skutków miejskiej „betonozy”.  Mieliśmy okazję zwiedzić w Katowicach miejsca, gdzie funkcjonują tzw. zielone dachy.

  Poznaliśmy w mikroskali ich konstrukcję oraz działanie.

   Systemy zielonych dachów posiadają już najnowocześniejsze wieżowce budowane w centrum Katowic. 

Ich celem jest gromadzenie wody deszczowej oraz chłodzenie w upalne dni i zatrzymywanie ciepła w zimne.

 

   Zapraszamy do obejrzenia zdjęć. 🙂

Transformersi z Prusa znowu w drodze

 

      Górny Śląsk od lat uważany był za najbardziej zanieczyszczony rejon Polski.

Szybki rozwój przemysłu i jednoczesny brak dbałości o środowisko przyrodnicze sprawiły, że krajobraz miejsca, w którym żyjemy, był naznaczony szarymi budynkami fabryk, kopalni, elektrowni oraz dymiącymi kominami. W ich pobliżu znajdowały się niebezpieczne pylące hałdy lub ogromne dziury w ziemi, z których wydobywano minerały.

      Mieszkańcy Śląska i Zagłębia mogli przyzwyczaić się do krajobrazu, ale nie do chorób, które wynikały z zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody.

      Zmiany w strukturze przemysłu oraz badania i działania podejmowane przez pracowników wyższych uczelni sprawiły, że sytuacja ulega ciągłej poprawie.

      Hałdy zaczyna porastać zieleń, zagłębienia po piaskowniach wypełnia się wodą, a opuszczone budynki poprzemysłowe stają się miejscami kultury.

      Uczniowie profilu biologiczno –chemicznego naszego liceum, mieli okazję zaobserwować te zmiany bezpośrednio w terenie oraz poznać miejsca i metody pracy naukowców.

      Widzieliśmy składowiska poflotacyjne,  pohutnicze  i zalewiska pogórnicze oraz hałdę Saturn. Poznaliśmy genezę Pustyni Błędowskiej. Zwiedziliśmy Muzeum Kopalni Wiedzy o Cynku w Bukownie oraz  Galerię Sztuki Współczesnej Elektrownia w Czeladzi.

      Zachwycił nas widok naszego miasta, jaki ukazał się, ze Stacji Czytania Krajobrazu, znajdującej się na najwyższym piętrze Wydziału Nauk Przyrodniczych (88 m), popularnej Żylety.

      Pracowaliśmy w Sali komputerowej WNP omawiając miejskie wyspy ciepła.

 

„Transformersi w szkołach – edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”

       „Transformersi”, to pierwszy całościowy projekt edukacyjny Uniwersytetu Śląskiego poświęcony transformacji energetycznej i zmianom klimatycznym. Klasa 2c LO, uczestnicząca w kolejnej edycji projektu, tym razem wyjechała w plener z prowadzącą dr hab. Iwoną Jelonek, prof. UŚ.

       Zajęcia terenowe obejmowały dwa tematy:

  1. Najnowsze trendy w rewitalizacji i rekultywacji regionów dotkniętych skutkami długotrwałej

            działalności przemysłu ciężkiego. 

               oraz

  1. Biomasa i odnawialne źródła energii (OZE).

 

     Zwiedziliśmy zrekultywowaną hałdę pogórniczą i pohutniczą w Jaworznie – „Park Angielski” oraz Arboretum

na Gródku w Jaworznie.

     Przeszliśmy przez Planty Jaworznickie, poznając historię tego miejsca po byłej kopalni Jaworzno, do Centrum Pozyskiwania Energii z Biomasy, gdzie przedstawiono nam min. wytwarzanie pelletów z biomasy zielnej, jak działa instalacja wodorowa, magazyny energii. Dowiedzieliśmy się, jak w niedalekiej przyszłości może wyglądać ekologiczny dom.

     Pogoda dopisała. Wiosenna zieleń i kwiaty sprawiły, że czuliśmy się, jak na wakacjach.

Trudno było uwierzyć, że te tereny były kiedyś szare, brudne i niebezpieczne dla mieszkańców tego regionu.

     Obecnie przyciągają pięknem przyrody i atrakcjami turystycznymi dedykowanymi całym rodzinom.

 

Warsztaty terenowe „Transformersi”.  16-05-2024

16 maja 2024r. klasa IIA liceum uczestniczyła w warsztatach terenowych 
w ramach projektu „Transformersi- edukacja na rzecz zielonej transformacji 
i zachowania kultury górniczej w regionie”. Uczniowie odwiedzili muzeum „Kopalnia Wiedzy o Cynku” i odbyli przejazd krajobrazowy do Olkusza. Następnie zobaczyli pustynię Błędowską w punkcie widokowym Róża Wiatrów.
Daniela Dębicka
 
 
 
 
 
 
W kwietniu klasa IIA liceum wzięła udział w dwóch warsztatach terenowych 
w ramach projektu „Transformersi- edukacja na rzecz zielonej transformacji 
i zachowania kultury górniczej w regionie”. 15 kwietnia uczniowie odbyli wycieczkę do Bytomia raz Rudy Śląskiej celem zobaczenia jak przebiega rewitalizacja terenów górniczych oraz hałd. 30 kwietnia uczniowie poznali przebieg potoku o nazwie Rawa na terenie Katowic, Świętochłowic oraz Mysłowic który jest dopływem Brynicy. 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

harmonogram II edycja listopad

 

 

DRUGA EDYCJA „TRANSFORMERSÓW” W NASZEJ SZKOLE

Uczniowie klas drugich naszego liceum ponownie uczestniczą w warsztatach i wyjazdach terenowych w ramach projektu „Transformersi w szkołach. Edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”. Na początku września uczniowie mieli możliwość eksplorować Dolinę Żabnika w Jaworznie, uczestniczyć w zajęciach na zwałowisku kopalni „Murcki” oraz podziwiać zielone dachy w Katowicach. Na kolejnym wyjeździe uczniowie brali udział w zajęciach laboratoryjnych i terenowych dotyczących sukcesji roślin, a następnie dowiedzieli się jak na przestrzeni lat zmieniała się rzeka Rawa w Katowicach. Była to również okazja do spaceru po mieście i obejrzenia rzeki w różnych miejscach. Na ostatnim wrześniowym wyjeździe uczniowie spędzili czas na zrekultywowanej hałdzie w Jaworznie oraz odkrywali piękno natury w jaworznickim Arboretum.

 

„TRANSFORMERSI W SZKOŁACH”

W październiku uczniowie klas 2b i 2f liceum kontynuowali odkrywanie dziedzictwa kulturowego naszego regionu i planów zielonej transformacji w ramach projektu „Transformersi w szkołach. Edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”. W trakcie kolejnych warsztatów terenowych uczniowie mieli możliwość przeprowadzania badań chemicznych na hałdzie w Rudzie Śląskiej, odwiedzić Stację Czytania Krajobrazu na Wydziale Nauk Przyrodniczych UŚ w Sosnowcu, Elektrownię Cechownię Saturn w Czeladzi oraz tereny i zabudowania Huty Utehmann w Szopienicach. Uczniowie odwiedzili również dzielnicę Nikiszowiec w Katowicach, gdzie mogli podziwiać unikatowe zabytki architektury przemysłowej. Uczniowie uczestniczyli także w warsztatach dotyczących biomasy i alternatywnych źródeł energii.

 

 

 

 

Gala II edycji projektu „Transformersi w szkołach – Edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”

 

12 lutego 2024r. na Wydziale Nauk Humanistycznych w Katowicach miała miejsce gala zamykająca drugą edycję projektu „Transformersi w szkołach – Edukacja na rzecz zielonej transformacji i zachowania kultury górniczej w regionie”.

„Transformersi” to projekt edukacyjny Uniwersytetu Śląskiego (Wydziału Nauk Przyrodniczych i Wydziału Humanistycznego) poświęcony transformacji energetycznej i zmianom klimatycznym, w którym bierze udział ponad tysiąc uczniów szkół ponadpodstawowych m.in. z Katowic, Sosnowca, Rybnika, Rudy Śląskiej, Mysłowic, Knurowa i Wodzisławia Śląskiego.

W czasie gali wykłady wygłosili eksperci w dziedzinie transformacji, zostały ogłoszone wyniki konkursów związanych z projektem, oraz wystąpił zespół muzyczny IMPERATYW z I Liceum Ogólnokształcącego im. T. Kościuszki w Mysłowicach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formularz danych osobowych

Formularz klauzuli informacyjnej IZ FESL 2021-2027

Formularz klauzuli informacyjnej UŚ

Zgoda rodzica/opiekuna prawnego

Deklaracja

Rezygnacja

Zarządzenie 20_2024 – regulamin